934 342 312

¿Guerra també a les audiències?

És innegable que el món actual es troba en una etapa de grans convulsions socials i polítiques. No és necessari fer una gran revisió de tot el que passa per acceptar aquest fet, només llegint, escoltant i veient algunes de les coses que succeeixen cada dia, podem adonar-nos que no està resultant gens fàcil la post-pandèmia ni el fet d’estar governats més per la testosterona que per la lògica dels esdeveniments.

El títol d’aquest escrit comença amb la paraula guerra, perquè és la millor i la pitjor paraula alhora per resumir el que passa al nostre voltant: Hi ha moltes guerres al món, a part de les que sentim molt a prop ara mateix, com la d’Ucraïna o la d’Israel i Hamas a la Franja de Gaza. També tenim la de Burkina Faso, Somàlia, Sudan, Iemen, Myanmar, Nigèria, Síria… Segons afirma Therese Petterson, coordinadora del Programa de Dades de Conflictes d’Uppsala (UCDP), “més de 8 guerres més estan en plena escalada pre-bèl·lica…”

Si ens centrem a Espanya, no entraré a detallar com està el país, perquè en el moment en què escric aquest nou blog, tenim damunt de la taula el tema de Pedro Sánchez, les eleccions catalanes, l’amnistia, els preus de l’habitatge que no paren de pujar per molta llei d’habitatge que facin o el acomiadament d’una persona per arribar tard al seu treball, per culpa del mal estat dels serveis de rodalies i altres a Catalunya. Podria continuar amb 10 articles més com aquest i no pararia de comptar els problemes i problemes que la ciutadania ha de suportar estoicament cada dia, sense pestanyar. Això sí, pagant religiosament els seus impostos de la manera més convenient possible, no sigui que un petit error signifiqui una sanció del 150%, que és un percentatge que l’administració pública té al seu abast si ho estima oportú.

Ara mateix i ja centrant-nos més en el que ens ocupa des d’ÉXITOTV, tenim la guerra de les audiències. Aquí també passa com quan hi ha eleccions i escoltem als partits polítics explicar-nos que tots han guanyat. Només quan perden estrepitosament accepten la seva derrota, encara que sempre hi ha algun però a afegir. Si llegeixes les tendències des d’un punt de vista favorable a la televisió, llegiràs que el millor és fer una campanya de publicitat a televisió. Si fas el mateix respecte al mitjà ràdio, més del mateix i així amb totes les opcions disponibles. A ÉXITOTV hem de ser més freds i calculadors, ja que aquesta és l’exigència que els nostres clients ens demanen i exigeixen cada dia. Anem-hi, el més breument possible:

La televisió continua mantenint una molt bona salut si tenim en compte que és veritat que el mode de veure la televisió ja no és el d’abans, tota la família asseguda al voltant de l’electrodomèstic rei de la casa. Ara cadascú va pel seu costat i veu el que li dóna la gana, a la seva tauleta, el seu ordinador, el seu mòbil o a la pantalla que tingui més a mà. En diversificar aparells, és veritat que els càlculs d’audiències en aquest sentit s’han de reduir a les xifres que les grans auditories ens donen i en aquest sentit, tenim les següents dades, segons Barlovento a data de març de 2024:

ESPECTADORS ÚNICS TOTALS: Els Espectadors Únics acumulats al mes de març de 2024 en Televisió Tradicional arriben a la xifra de 43,7 milions (el 93,8 % de la població d’Espanya).

ESPECTADORS ÚNICS DIARIS: 28,2 milions d’espanyols veuen cada dia la Televisió Tradicional almenys un minut (el 60,5 % de la població).

TOTAL CONSUM DE TELEVISOR (TRADICIONAL + HÍBRID): El temps del total consum del Televisor puja fins als 233 minuts per persona al dia (+ 5′, 2 % vs any anterior). Per a altres activitats diferents a veure la Televisió Tradicional és de 2,9 milions d’espectadors.

Datos de la primera ola de 2024 de la Audiencia General de Medios según AIMC.

El canal més vist segueix sent ANTENA 3 (Atresmedia). En segona i tercera posició s’estan alternant TELECINCO i TVE, un mes té més la una que l’altra i al revés, tot i que TELECINCO està aconseguint millorar les seves dades a poc a poc amb espais com “Supervivientes”, que els està donant moltes alegries en la seva última edició, ja que aconsegueixen estar en més del 20% de quota de pantalla, xifres que no veien des de fa molts mesos. A nivell publicitari, la televisió ho està fent bé, ja que ara es pot triar o combinar fer una campanya a televisió tradicional o a la part digital, que ens permet segmentar i geolocalitzar una campanya on més ens interessi. En un futur no gaire llunyà us explicaré això amb més detall perquè la veritat és que fer una campanya de publicitat a la televisió digital dóna milers d’opcions i uns resultats fiables i ràpids. Totes les televisions ens donen aquesta opció (TV3, ANTENA 3, LA SEXTA, TELECINCO, CUATRO, LA RESTA DE TELEVISIÓ AUTONÒMICA, etc…). Per cert, a ÉXITOTV hem tancat acord amb MOVISTAR i ara també distribuirem campanyes a la plataforma digital de MOVISTAR+.

Si ens referim al mitjà Internet, la suma de totes les ofertes al mateix temps -que són moltes més que l’oferta televisiva- fa que la seva penetració arribi al 88,6% de la població, sent un mitjà ja molt consolidat i fiable on dipositar una bona campanya de màrqueting i publicitat. L’oferta és realment molt àmplia i variada, però entenem que haurem de diversificar bastant la nostra exposició publicitària al màxim perquè al ser molt variada, no val només estar en un parell de mitjans, sinó que hem d’estar presents en molts d’ells. La consolidació de les plataformes digitals, les compres electròniques, el treball híbrid o que Youtube o la web de Loteries i Apostes de l’Estat siguin les pàgines web amb més visitants únics a Espanya, ens donen una conclusió del perquè el digital està tan a dalt.

La publicitat exterior fa ja temps que ha tornat amb força. Dins d’aquest paquet podríem incloure la publicitat en el transport i el gran format: Segons l’últim EGM, més de 34,5 milions d’individus han vist publicitat exterior en els últims dies.

La ràdio segueix gaudint de bona salut en general, arribant a un total de 22,6 milions de persones que escolten la ràdio cada dia, arribant al 53,7% de la població espanyola. A nivell de ràdios generalistes, la SER, COPE i ONDA CERO segueixen liderant, mentre que en ràdios musicals, Los 40, Cadena 100 i Cadena Dial s’emporten el premi. A nivell de Catalunya, RAC1 segueix líder, tot i que CATALUNYA RÀDIO ha millorat bastant les seves dades.

En la zona de mitjans impresos (diaris, revistes, suplements…) tots ells perden audiència versus l’onada anterior de l’EGM. La quota és del 23,3% davant del 24,5% anterior. És un fet que el mitjà digital fa mella i diana, la gent prefereix mirar pantalles abans que ojejar un diari o revista. A mode de curiositat, les revistes setmanals que aguanten el tipus són “Pronto”, “Hola” i “Lecturas”, amb una audiència de 3,7 milions de persones. Les revistes mensuals donen una audiència de 7,5 milions davant dels 8 milions de l’onada anterior. Els diaris més llegits són “Marca”, “El País” i “El Mundo”. A Catalunya “La Vanguardia”, “El Mundo Deportivo” “Sport” i “El Periódico”.

El cinema torna a patir en les seves carns un cert descens. Passa del 7,1% al 6,5%, però sent optimitzes podem valorar que aquesta xifra actual és superior a la que teníem el 2019, abans de la pandèmia. El 46,9% de la població assegura que va al cinema “alguna vegada”, el 53,1% diu que no va mai o gairebé mai. Només el 0,9% ho fa una o més vegades per setmana mentre que el 8,3% ho fan una vegada al mes. El 20,2% van al cinema unes 5 vegades a l’any, com a màxim.

Com veieu, una guerra de xifres, que depenent de com es miri ens dóna per concloure que, si el que volem és notorietat immediata, branding i posicionament més o menys ràpid, la televisió és un mitjà molt adequat per a això. Internet, si diversifiques i inverteixes molt i bé, també està en molt bon lloc. Exterior també és una molt bona opció, depenent dels nostres objectius. La ràdio també funciona. Però tot això i com sempre dic, sempre i quan tinguis una bona agència de mitjans i de publicitat que planifiqui adequadament cadascuna de les campanyes. I recorda, les campanyes efímeres, de prova un mes i a veure què passa, no són molt recomanables, cal fer una planificació seriosa i amb capacitat per entendre que el pressupost que tinguis s’ha de saber utilitzar. A ÉXITOTV t’estem esperant.